Yhteystiedot

Ajanvaraukset kehoterapiaan sekä tiedustelut kursseista ja koulutuksista:

Olemisen Tila
Susanna Koljonen
puh: 050 350 4614
susanna.koljonen (at) olemisentila.fi

Facebook-osoitteemme:
www.facebook.com/
olemisentila/

Vastaanotto:
Ohrakaskenmäki 1
02340 ESPOO
(bussit 195, 160)


PÄIVITETTY: 3.9.2017


Mindfulness


Hyväksyvä, tietoinen läsnäolo – Mindfulness – tarkoittaa läsnäoloa tässä hetkessä. Se on tila, joka sallii ja hyväksyy kaikki tuntemukset sellaisina kuin ne ovat jokaisena hetkenä. Tämä edellyttää huomion kiinnittämistä erityisellä tavalla: havainnoiden, jokaisessa hetkessä, tuomitsematta ja kritisoimatta, hyväksyen. Pyrkimyksenä on oppia muodostamaan uudenlainen suhde omiin sisäisiin kokemuksiin ja tuntemuksiin. Kun lakkaamme vastustamasta sitä mikä on, saamme voimaa kohdata erilaiset tunteet, tilanteet ja haasteet vakaasta sisäisestä olemuksestamme käsin.

Tämän menetelmän - Mindfulness-Based-Stress-Reduction (MBSR) – kehitti Massachusettsin yliopiston stressiklinikan perustaja Jon Kabat-Zinn 70-luvulla – soveltaen joogaan ja meditaatioon perustuvia yksinkertaisia harjoitteita alun perin kroonisesti sairaiden hoitoon. Hän hyödyntää menetelmässään mielen ja kehon yhteyttä paranemisprosessissa sekä meditaation vaikutuksia kivun ja stressin hoidossa. Menetelmän lähtökohtana on potilaiden tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon lisääminen. Erinomaisten hoitotulosten myötä Mindfulness-menetelmä otettiin käyttöön myös muilla terveydenhoidon alueilla sekä mm. urheiluvalmennuksessa ja työelämän eri haastetilanteissa.

Mindfulness-menetelmästä on ollut hyvin monille apua stressin, kivun, sairauden, univaikeuksien, uupumuksen, masennuksen, ahdistuneisuuden, korkean verenpaineen jne. vähentämiseen ja jopa poistamaan oireet kokonaan. Mindfulness-menetelmän positiiviset vaikutukset voi tuntea muutaman harjoituskerran jälkeen, kun kehon ja mielen yhteys alkaa palautua ja tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia. Pitkäaikainen harjoittaminen tuo pysyvämpiä tuloksia ja sen seurauksena mm. stressinhallinta- ja rentoutumiskykymme lisääntyy, hyväksymme itsemme aidommin juuri sellaisina kuin olemme, rentoudumme tähän hetkeen ja ihmissuhteet selkiintyvät. Alamme voimistaa, ravita ja rentouttaa kehoamme ja mieltämme.

Mindfulness-menetelmään voi tutustua kursseillamme, joilla käydään läpi perusharjoitteet, opetellaan yhdistämään harjoitteet omaan jokapäiväiseen elämään ja harjoitellaan lisäämään läsnäolon hetkiä arjen vilskeeseen. Kurssit soveltuvat rajoituksetta kaikille iästä, kunnosta tai terveydentilasta riippumatta. Katso kurssiohjelma linkistä kurssi ja koulutukset.